Gone Girl

För någon vecka sen var det dags för en träff med bokbrudarna, boken som vi läst tills den gången var Ann-Mari Tormalm Spindelväv. En rent ut sagt kass bok.. Anledningen till att vi valde den var dels för att den var utgiven av ett litet förlag och att handlingen utspelade sig i våra trakter här i Östergötland.
 
 
Boken vi valde till nästa gång blev Gillian Flynn Gone Girl. Jag var på gång och skulle läsa denna för en tid sen, då fanns den inte inne på biblioteket och det var ganska lång väntetid på den. Då lånade jag en tidigare bok av Gillian men den föll mig aldrig riktigt i smaken så då strök jag Gone Girl från min "att läsa lista". Nu blir jag ju mer eller mindre "tvingad" att läsa den ;) Lite skeptisk är jag mot den samtidigt lite nyfiken igen då den har blivit så höjd till skyarna.. 
 
Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är charmiga, smarta och framgångsrika. Efter några hektiska år i New York slår de sig ner i en liten småstad i Missouri. Men den nya tillvaron blir inte som de tänkt sig och snart avlöser grälen varandra.
På morgonen till deras femte bröllopsdag är Amy plötsligt försvunnen. I parets villa finns tydliga spår av våldsam strid. Misstankar faller snabbt på Nick, som bedyrar sin oskuld och gör vad han kan för att få polis och media på andra spår. Amys dagbok ger dock en bild av Nick som är allt annat än sympatisk. Men är han verkligen en mördare? Å andra sidan: Om han är oskyldig var är Amy?

Gone Girl är översatt till 30 språk och har sålts i över sex miljoner exemplar. Romanen nominerades till Årets bästa översatta kriminalroman av Svenska deckarakademin och till Womens Prize for Fiction. Gone Girl har även filmatiserats av regissören David Fincher med Ben Affleck i rollen som Nick Dunne. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0